امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

روش اول
خود را با انجام تمرینات خلاقانه به‌چالش بکشید
۱. تست ۳۰ دایره را انجام دهید

این کار را می‌توانید سر کار و زمانی که کسل و خسته شده‌اید انجام دهید. با این کار، می‌توانید قدرت تفکر سریع و خلاقیت را دوباره به‌دست آورید. برای شروع، ۳۰ دایره روی کاغذ بکشید. سپس سعی کنید در یک دقیقه، تا جایی که می‌توانید دایره‌ها را به نقاشی‌های مختلف تبدیل کنید. این کار را بارها تکرار کنید و هر بار سعی کنید رکورد خود را بشکنید.

این تست به شما کمک می‌کند که خلاقیت خود را تقویت کنید، چون باعث می‌شود که ایده‌های جدید را در سر بپرورانید. این تست، شما را مجبور می‌کند که سریع‌تر فکر کنید و ایده‌های جدید را امتحان کنید؛ بدون اینکه از آنها صرف نظر کنید.
۲. در وقت آزادتان، نقاشی‌های ساده بکشید

نقاشی کردن معمولا کاری برای گذراندن اوقات بیکاری در زمان بچگی به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که این کار حتی در بزرگسالی هم باعث افزایش خلاقیت می‌شود. این کار با افزایش توجه شما به محیط اطراف و افزایش ارتباط شما با دنیا، خلاقیت را افزایش می‌دهد. نقاشی کردن باعث می‌شود که با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، ارتباط‌تان را حفظ کنید. هر چقدر توانایی شما در به تصویر کشیدن اطراف بیشتر باشد، خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

هنگام انجام فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید افکار شما را از موضوع اصلی منحرف می کند، نقاشی بکشید. مثلا در یک جلسه‌ی ملاقات کاری اگر احساس می‌کنید که تمرکزتان به‌هم می‌خورد، شروع کنید روی کاغذ تصاویر ساده ترسیم کنید. در کلاس‌های خسته‌کننده می‌توانید با این کار تمرکز بیشتری داشته باشید.

سعی کنید یک دفترچه‌ی مخصوص داشته باشید و زمانی که احساس خستگی و کسالت می‌کنید یا تمرکزتان به‌هم ریخته، نقاشی بکشید.

۳. داستانک بنویسید

داستانک یا داستان کوتاه کوتاه (Flash fiction) درواقع داستان‌ بسیار کوتاهی است که معمولا بیشتر از ۱۰۰ کلمه نمی‌شود. نوشتن این داستانک‌ها خلاقیت شما را افزایش می‌دهد، چون مجبورتان می‌کند داستانی بسیار کوتاه را با کمترین تعداد کلمات به‌نحوی بازگو کنید که دارای ابتدا، انتها و بدنه‌ی کامل باشد. علاوه‌بر این، این تکنیک به شما کمک می‌کند که یاد بگیرید اطلاعات ضروری را به شیوه‌ای مختصر و در فضایی محدود منتقل کنید.

گروه‌های آنلاین زیادی وجود دارد که در آنها افراد، داستانک‌های خود را به‌اشتراک می‌گذارند. می‌توانید با شرکت در آنها، توانایی‌های خود را افزایش دهید و حتی در مسابقات و چالش‌های آنها شرکت کنید.
۴. موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی یکی از روش‌های ساده‌ای است که با کمک آن می توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنید و تمرکز کلی شما روی موضوعات مختلف افزایش می‌یابد؛ به‌خصوص موسیقی کلاسیک که تأثیر زیادی بر تمرکز و خلاقیت دارد.

این نکته را درنظر بگیرید که هر نوع موسیقی برای همه‌ی افراد تأثیرگذار نیست و هر کس باید موسیقی مناسب خود را پیدا کند؛ درعین‌حال که موسیقی کلاسیک تأثیرات زیادی برای بسیاری از افراد دارد. برای پیدا کردن موسیقی مورد توجه‌تان که تأثیر بیشتری برای ذهن و خلاقیت شما دارد، تلاش کنید و انواع موسیقی را امتحان کنید.

۵. با دستان خود چیزی بسازید

چگونه خلاق باشیم - بافتنی بافتن

وقتی از دستان خود برای تولید و ساخت اشیا و وسایل جدید استفاده می‌کنید، درواقع از تمام حواس خود استفاده کرده‌اید. این کار باعث می‌شود که تفکر خلاق را در وجودتان تقویت کنید. اگر می‌خواهید فرد خلاق‌تری باشید کارهای هنری را دنبال کنید که در آنها از قدرت دستان‌تان استفاده می‌کنید. مثلا بافتنی، خیاطی یا سایر صنایع دستی موردعلاقه‌ی خود را دنبال کنید تا با این کار، خلاقیت‌تان افزایش پیدا کند.
۶. بازی‌های ویدیویی انجام دهید

بعضی از بازی‌های ویدیویی تأثیر زیادی بر افزایش خلاقیت و قدرت ذهن دارند. بازی‌های تعاملی، که نیازمند انجام حرکات مختلف هستند و حواس چندگانه را تحریک می‌کنند، تأثیر چشمگیری بر رشد تفکر خلاق دارند. از بازی‌هایی که نیازمند نشستن طولانی‌مدت هستند، اجتناب کنید.
حتما بخوانید: ۷ فایده بازی‌های کامپیوتری و موبایل برای مغز که نمی‌دانستید
۷. بیشتر مطالعه کنید

چگونه خلاق باشیم - مطالعه

کتاب خواندن، یکی از روش‌های عالی برای پرورش ذهن خلاق است. عادت مطالعه به‌طور پیوسته را در خودتان پرورش دهید. کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف انتخاب کنید و سبک‌های مختلف نویسندگی را بخوانید. برای اینکه افق‌های خلاقیت‌تان را گسترده‌تر کنید حتما هر روز برای مطالعه وقت بگذارید.

در برنامه‌های مطالعه‌ی گروهی شرکت کنید. این برنامه‌ها برای ملزم کردن شما به مطالعه و انتخاب کتاب و ژانر مناسب بسیار مفید هستند.

در نزدیک‌ترین کتابخانه‌ی محل زندگی‌تان عضو شوید. به‌این‌ترتیب بدون پرداخت هزینه می‌توانید به منبع بی‌شماری از انواع کتاب، دسترسی داشته باشید.

روش دوم
دانش و آگاهی خود را افزایش دهید
۱. تجربه و تخصص خود را توسعه دهید

یکی از بخش‌های خلاقیت این است که در یک زمینه یا موضوع خاص، تجربه و تخصص خود را افزایش دهید و تا جایی که می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید. این کار را با خواندن مقاله‌ها و تماشای ویدیوها شروع کنید تا اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهید. اگر برایتان امکان‌پذیر است، در کلاس‌های مقدماتی و دوره‌های آموزشی مختلف در مؤسسات گوناگون ثبت نام کنید. مثلا کلاس‌های آموزش مقدماتی نقاشی.

با دیدن کارهای خلاقانه‌ی دیگران در موضوعاتی که به آن علاقه دارید، الهام‌بخش خودتان باشید. مثلا اگر درحال یادگیری نقاشی هستید، از موزه‌ها و گالری‌های هنری بازدید کنید.
۲. برای پذیرش تجربه‌های جدید، آغوش باز داشته باشید

خلاق‌ترین افراد تمایل دارند که ایده‌های مختلف را امتحان کنند، افق‌های دید خود را گسترش دهند و از تجربه‌‌ی آنها شگفت‌زده شوند. در برابر تجربیات جدید و ناآشنا مقاومت نکنید و فرصت‌های جدید را برای تجربه‌ی کارهای خلاقانه از دست ندهید. مثلا در کلاس سفالگری شرکت کنید؛ حتی اگر فکر می‌کنید ممکن است آن را دوست نداشته باشید.
۳. با انجام بازی‌های مختلف، خلاقیت خود را پرورش دهید

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد. خودتان را درگیر مشکلات بزرگسالی نکنید و ذهن‌تان را باز کنید. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی استفاده کنید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید. اگر ایده‌های خلاقانه ندارید، سعی کنید یک نقاشی فریبنده بکشید یا با لِگو و خانه‌سازی بازی کنید.

۴. دانش خود را به‌اشتراک بگذارید و آن را به دیگران توضیح دهید

چگونه خلاق باشیم - توضیح دادن و یاددادن به دیگران

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که با آموزش یک مطلب به دیگران، ۹۰ درصد آن چیزی را که آموخته‌اید، به‌خاطر خواهید آورد. اطلاعات و دانش جدیدی را که به‌دست می‌آورید، برای خودتان یا دیگران توضیح دهید. با این کار، این اطلاعات در ذهن‌تان به‌خوبی جای می‌گیرند.

وقتی چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، سعی کنید آن را در ذهن‌تان بارها مرور کنید و برای خودتان توضیح دهید. تصور کنید که در سخنرانی تد، قرار است آن را برای صدها نفر توضیح دهید یا فکر کنید که درحال آموزش به دیگران هستید.

اگر به‌اندازه‌ی کافی اعتماد‌به‌نفس دارید، یک پادکست ویدیویی از خودتان تهیه کنید و آن را در اینترنت با دیگران به‌اشتراک بگذارید. در این ویدیو، اطلاعات و دانش خود را برای کسانی که شما را دنبال می‌کنند، توضیح دهید.
۵. خودتان را وادار کنید که به ایده‌های جدید بیندیشید

در فعالیت‌هایی شرکت کنید که شما را فعالانه به تفکر درباره‌ی ایده‌های مفید جدید وادار می‌کند. مثلا بازی پیوستگی کلمات انجام دهید. به این ترتیب که یک کلمه را روی کاغذ بنویسید و سپس همه‌ی کلمات مرتبط با آن را که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید. سعی کنید بین دو کلمه‌ای که ظاهرا تناسبی ندارند، نکات مشترک پیدا کنید.

مثلا سعی کنید تشابه بین کتاب درسی و یک آی‌پاد را پیدا کنید. اگر ذهن‌تان یاری نکرد، در اینترنت دنبال کلمات هم‌معنی بگردید.
حتما بخوانید: ۱۰ ایده به ظاهر احمقانه‌ای که صاحبانشان را ثروتمند کرد
۶. برای طوفان فکری، زمان درنظر بگیرید

چگونه خلاق باشیم - طوفان فکری

افزایش خلاقیت، به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. درنتیجه باید هر روز برای آن وقتی درنظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلا به یک پارک آرام سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته وایت‌برد بنویسید. حتی بدون اینکه توقف کنید و دوباره به آنها فکر کنید، ایده‌ها را جایی مثلا در کامپیوتر ذخیره کنید.

زمان مناسب را برای این کار پیدا کنید. مثلا اگر همیشه بعد از شام وقت کافی دارید، برای این کار یک ساعت زمان درنظر بگیرید. همه‌ی چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند از خودتان دور کنید و در محیطی آرام، ایده‌های جدید را در آغوش بگیرید.
روش سوم
سبک زندگی خود را تغییر دهید
۱. با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید

برای اینکه تغییر زیادی در خلاقیت‌تان ایجاد کنید، سعی کنید با افراد بیشتری درارتباط باشید؛ به‌خصوص با کسانی که با شما تفاوت دارند. سعی کنید بخشی از زمان خود را با افرادی بگذرانید که سبک زندگی و دید آنها نسبت‌به دنیا، با شما تفاوت دارد. با این کار، ذهن خود را گسترش می‌دهید و افق‌های جدید و تجربه‌های جدیدی به تجربیات قبلی خود اضافه می‌کنید.

برای ملاقات افراد جدید، در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی شرکت کنید که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند و تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید.

مثلا اگر دنیای هنر برای‌تان جدید است، به موزه‌ها و گالری‌های هنری سر بزنید و با هنرمندان و سایر افراد حاضر در گالری سر صحبت را باز کنید.
حتما بخوانید: ۱۷ سؤالی که به شما کمک می‌کند بهتر ارتباط برقرار کنید
۲. هر زمان که امکان‌پذیر بود، پیاده‌روی کنید

چگونه خلاق باشیم - پیاده روی

پیاده‌روی به‌غیر از همه‌ی فوایدی که برای سلامتی دارد، فرصتی ایجاد می‌کند که در آن می‌توانید به ایده‌های خود بیشتر فکر کنید و خود را با تفکر خلاق، درگیر کنید. علاوه‌براین، با محیط‌های جدید و طبیعت اطراف بیشتر در ارتباط خواهید بود که هر دوی آنها الهام‌بخش شما برای خلاقیت هستند. چند بار در هفته حداقل ۱۵ دقیقه برای پیاده‌روی وقت بگذارید و اگر ممکن است، هر روز این کار را انجام دهید.
حتما بخوانید: بهترین نوع ورزش برای مغز چیست؟
۳. ورزش کنید

ورزش منظم، با کاهش استرس و بهبود عملکردهای شناختی، تأثیری زیادی بر افزایش خلاقیت دارد. یک برنامه‌ی منظم برای ورزش داشته باشید و سعی کنید آن را مرتب دنبال کنید و به آن پایبند باشید. در روز ۳۰ دقیقه برای ورزش وقت بگذارید و از ورزش‌های سبک هوازی مثل پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری شروع کنید.
۳. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای استراحت و بازسازی ذهن، ضروری است. با این کار، خلاقیت ذهن‌تان آزاد می‌شود و در ضمن مغر انسان، هنگام خواب فعال است. درنتیجه، خوابیدن وقتی درحال فکر کردن به یک مسئله هستید باعث می‌شود که ایده‌های جدیدی در مورد راه‌حل‌های آن به ذهن‌تان برسد. سعی کنید برنامه‌ی منظمی برای خواب داشته باشید و ۸ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابید. 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

۱۵ تکنیک عالی برای ایده پردازی

خیلی وقت‌ها، ایده‌هایی به ذهن‌مان خطور می‌کنند: راهکارهایی برای مشکلات غیر قابل حل بشری، روش‌هایی برای یک شبه پولدار شدن، اختراع ریموت کنترل برای یخچال و خلاصه ایده‌هایی که احساس خود‌ ادیسون پنداری‌ را در ما حسابی تقویت می‌کنند. اما ایده‌ی ناب و درست و حسابی، حاصل یک لحظه الهام است؛ یعنی برای رسیدن به آن باید ذهن‌مان را از روزمرگی‌هایی که بیهوده، فکر را اشغال می‌کنند، پاک کنیم.

البته دوره‌ی ایده پردازی به سبک سنتی و خسته‌کننده، مدتهاست تمام شده و حالا زمانه‌ای است که باید از تکنیک‌های ابتکاری و لذت‌بخش استفاده کنیم. هرچه فرآیند تفکر خلاقانه‌تر باشد،‌ ایده‌ی حاصل از آن جالب‌تر و بهتر خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم در ابتدا با مراحل ایده پردازیِ مؤثر، آشنا شویم و سپس ۱۵ تکنیکی را که قبلا امتحانشان را برای ایده پردازی پس داده‌اند، خدمت‌تان تقدیم کنیم:

پس اول سری به سه مرحله‌ای که در هر ایده پردازی موفقی باید طی شوند، می‌زنیم:

مرحله‌ی ۱: خلق

A10P011

 

ایده پردازی برای حل مشکل یا تأمین یکی از ملزومات کاری‌، می‌تواند برای بسیاری از کسب‌وکارها نقطه‌ی شروع مناسبی باشد. معمولا شرکت‌ها درد را به خوبی شناسایی می‌کنند. اما مهم‌تر از تشخیصِ مشکل، فراهم آوردن بسترِ ایده پردازی برای درمانِ درد است. ایده‌ها فقط چاره‌ی مشکلات نیستند و به غیر از درمانگری، در دو حوزه‌ی دیگر هم کاربرد دارند: شایستگی‌ محوری و نیازسنجیِ مشتریان.

در حوزه‌ی شایستگی‌ محوری، می‌توان از ایده پردازی به منظور افزایش توانمندی‌های شرکت استفاده کرد. در این نوع ایده پردازی، سازمان به دنبال خلق خدمات و محصولات تازه یا بازارهای جدید برای خدمات و محصولات موجود است.

در بحث نیازسنجیِ مشتریان نیز ایده پردازی کمک می‌کند تا از فواید تحقیقات متداول در بازاریابی (مانند گروه‌های کانونی و نظرسنجی‌ها) بیش‌تر بهره‏‌مند شویم و از اشتراک‌گذاری ایده‏‌ها به عنوان فرصتی برای انجام چنین بررسی‌های سودمندی استفاده کنیم.

مرحله‌ی ۲: انتخاب

A10P02

 

انتخاب بهترین ایده‌ها خیلی زودتر از شروع فرآیند ایده پردازی آغاز می‌شود. در اینجا تعیین معیارهایی که ایده‌ها بر اساس آنها سنجیده می‌شوند، کسانی که مسئول ارزیابی آنها هستند و اینکه ایده‌های اصلی برای ارزیابی بیشتر و به اجرا در آمدن چطور به تیم‌های داخلی ارائه می‌شوند، اهمیت پیدا می‌کند. فرآیند انتخابِ خوب را معمولا با استفاده از برچسب‌ و تگ‌ برای تبدیل ایده‌ها به دسته‌بندی‌های معنادار شروع می‌کنیم. برای این منظور، می‌توانیم محصولات را دسته‌بندی کنیم: موبایل، لپ‌تاپ، تبلت (برچسب)؛ در گام بعدی جزئیات بیش‌تری را در نظر می‌گیریم و ویژگی‌ها یا خصوصیات محصول را به آن «تگ» می‌کنیم: مثلا سبُک، باطری با طول عمر بالا، قابل حمل… یا به سراغ خصوصیت‌هایی مانند سیستم عامل، صفحه نمایش و… می‌رویم. در مرحله‏‌ی بعدی، با استفاده از این برچسب‌ها و تگ‌ها، ایده‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم. دسته‌بندی‌ها و تگ‌زنی‌ها باید طوری باشد که مانند فیلتر عمل کند و تنها بهترین ایده‏‌ها را تا مرحله‌ی اجرا بدرقه کند.

مرحله‌ی ۳: پیاده‌سازی

A10P03-min

 

موفقیت در فرآیند پیاده‌سازی، بستگی به توانایی سازمان برای انتخاب برترین ایده‌ها و عمل کردن براساس آنها دارد. به علاوه، سازمان باید جریان کاری منظمی داشته باشد، به طوری که کارکنان سازمان، به خوبی از نقش خود در مراحلِ مختلف فرآیند ایده پردازی آگاهی داشته باشند. اگر سازمانی بخواهد ایده پردازی را شروع کند، طراحی فرآیند مناسبی برای ایده پردازی (یعنی مشخص کردن دقیقِ نقش‌ها و مسئولیت‌ها) اهمیت زیادی خواهد داشت. افرادی که برای نقش‌های مختلف، انتخاب می‌شوند باید آمادگی پذیرش ایده‌های جدید را داشته باشند؛ ایده‌هایی که لزوما در داخل سازمان خلق نشده‌اند. حتی ممکن است بتوان به این افراد براساس عملکردشان در پیاده‌سازی رویکردهای جدید، پاداش هم داد.

تکنیک‌های مؤثر در ایده پردازی

۱. تکنیک اسکمپر

SCAMPER روشی برای ایده پردازی است که توسط باب اِبری (Bob Eberie) طراحی شده و قدرت اراده را در ایده پردازی به عنوان محرک اصلی در نظر می‌گیرد. در واقع این روش،‌ چک‌لیست شناخته شده‌ای را شامل می‌شود که به فرد کمک می‌کند ایده‌هایش را برای بهبود محصولات موجود یا تولید یک محصول کاملا جدید ثبت کند. چک‌لیست تکنیک اسکمپر موارد زیر را در بر می‌گیرد:‌

حرف S که از کلمه‌ی substitution به معنی جانشین‌سازی گرفته شده است.
حرف C که از کلمه combine به معنی ترکیب کردن آمده است.
حرف A که از کلمه‌ی adapt به معنیِ سازگاری و تعدیل کردن می‌آید.
حرف M که به کلمه‌ی magnify به معنی بزرگ سازی اشاره دارد.
حرف P که از کلمه‌ی put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد وام گرفته شده است.
حرف E که از کلمه‌ی elimination به معنی حذف کردن گرفته شده است.
حرف R که از کلمه‌ی reverse به معنی معکوس‌سازی می‌آید.
 

۲. طوفان فکری

A10P10-min

 

در این فرآیند راه حل‌های بسیاری برای مشکلِ مشخصی، پیشنهاد می‌شود. اینجا تأکید روی تعداد ایده‌هاست نه درستی یا غلطی آنها. یعنی همه‌ی افراد، بدون ترس از انتقاد، آزادانه نظرشان را بیان می‌کنند و ایده‌هایشان با آغوش باز پذیرفته می‌شوند. در واقع، در یک جلسه‌ی طوفان فکری،‌ ایده هرچه نامتعارف‌تر،‌ بهتر! چرا که کم کردن شاخ و برگ ایده‌‌های بزرگ یا عجیب و غریب، ساده‌تر از تبدیل ایده‌‌ای کوچک به راه‌حلی مؤثر است.

خیلی وقت‌ها چند ایده‌ی کوچک با هم ترکیب می‌شوند تا ایده‌ی خوبی به دست بیاید. به این کار هم می‌گویند : ۳=۱+۱ !

اگرچه طوفان فکری را می‌توان یک نفره هم ترتیب داد (آدم‌هایی که با خودشان حرف می‌زنند را ندیده‌اید؟!) اما معمولا بر پا کردن چنین طوفانی، کاری گروهی است که با حضور جمعی متشکل از ۶ تا ۱۰ نفر انجام می‌شود.

۳. لیست‌سازی

تهیه لیست یک روش کاملا تحلیلی است که در آن با شناسایی نقاط قوت،‌ خصوصیت‌های مختلف محصول یا خدمت ارائه شده را فهرست می‌کنیم. مثلا برای اینکه بفهمیم چطور می‌توانیم یک محصول را بهتر کنیم،‌ قطعات آن را از هم جدا می‌کنیم،‌ ویژگی‌های فیزیکی هر قطعه را یادداشت می‌کنیم و تمام کارکردهای هر قطعه را بررسی می‌کنیم تا ببینیم تغییر در هر یک از اینها چه تأثیر مثبت یا منفی در عملکرد محصول دارد.

۴. نقشه‌ی ذهنی

نقشه‌ی ذهنی تکنیکی گرافیکی است که برای ترسیمِ ارتباط موجود میان قسمت‌های مختلف اطلاعات گردآوری شده یا ایده‌ها به کار می‌رود. در این تکنیک، هر داده یا ایده روی کاغذ نوشته شده و بعد با خط یا منحنی به ایده یا داده‌ی قبل یا بعد از خودش وصل می‌شود. به این ترتیب، شبکه‌ای از روابط به وجود می‌آید. این تکنیک اولین بار توسط محققی بریتانیایی به نام تونی بوزان (Tony Buzan) در کتابی با عنوان «از کله‌ات استفاده کن» که در سال ۱۹۷۲ منتشر شده است، در عالم ایده پردازی پیدایش شد. از نقشه‌‌های ذهنی در طوفان‌های فکری و در برنامه‌ریزی برای پروژه‌ها استفاده می‌شود. همچنین این تکینک در حل مسئله و یادداشت‌برداری نیز کاربرد دارد. مثل همه‌ی تکنیک‌های دیگری که از نقشه‌کشی استفاده می‌کنند، تکنیک نقشه‌ی ذهنی هم به دنبال طبقه بندی اطلاعات است تا بتواند مفاهیم و ایده‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد.

برای تهیه‌ی نقشه‌‌ی ذهنی، اول باید عبارت یا کلمه‌ای را در وسط صفحه بنویسیم. بعد، باید هرچیزی که در رابطه با آن کلمه یا عبارت به ذهن‌مان می‌رسد در گوشه و کنار همان صفحه، بدون هیچ ترتیب مشخصی یادداشت کنیم. دست آخر هم باید سعی کنیم ارتباط میانِ تمام آن عبارت‌ها یا کلمات را با هم پیدا کنیم. مثل کاری که در شکل زیر انجام شده است:

A10P12-min

 

۵. تصویرسازی و محرک‌های تصویری

‌ تصویرسازی یعنی برای فهمیدن یک مسئله،‌آن را به صورت بصری یا تصویری بررسی کنیم. در این روش، شما دیگر مجبور نیستید به خود مشکل فکر کنید، بلکه روی بخشِ کاملا متفاوتی (یعنی تصویر یا تصاویر) متمرکز می‌شوید. اما نکته اینجاست که همینطور که به تصویر نگاه می‌کنید،‌ ضمیرناخودآگاه شما کماکان به مسئله‌ی اصلی فکر می‌کند. بدین ترتیب،‌ از طریق کشف و شهود، ناگهان راه‌حل‌های زیاد و متنوعی به ذهن‌تان می‌رسد که باید به سرعت آنها را یادداشت کنید.

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای اینکه ذهن بتواند بین ایده‌ها و نکته‌ها رابطه برقرار کند، استفاده ازمحرک‌های تصویری است. این محرک‌ها باعث می‌شوند احساسات، عواطف و غرایز فرد که در طوفان فکری و در مواجهه با چالش‌های ابتکاری خیلی به کار می‌آیند، بیدار شوند.

نحوه‌ی کار به این صورت است که تسهیل‌کننده (همان فردی که مسئول اجرای تکنیک است) تعدادی عکس از پیش تهیه شده را بین شرکت‌کنندگان پخش می‌کند. بعد از آنها می‌خواهد به عکسی که در اختیار دارند، نگاه کنند و هر چه دل تنگشان می‌خواهد را بنویسند. برایان ماتیمور (Bryan Mattimoree) معتقد است که تصویر باید از لحاظ بصری جذاب باشد،‌ به چندین موضوع در آن اشاره شده باشد و انوع مختلفی از ارتباطات را به نمایش گذارد. در مرحله‌ی بعدی،‌ شرکت‌کنندگان، تیم‌های دونفره تشکیل می‌دهند و درباره‌ی ایده‌هایی که به ذهن‌شان رسیده، حرف می‌زنند تا مسئله‌ی مورد بحث در طوفان فکریِ مختصر و مفیدی، بررسی شود. در نهایت هم،‌ این گروه‌های دو نفره، ایده‌های منتخب را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

ماتیمور می‌گوید که محرک‌های بصری بهتر است به ویژگی‌های مسئله‌ی مورد بحث اشاره کنند. مثلا اگر مشکل مورد نظر به صنایع تولیدی مربوط است،‌ بهتر است از تصاویر صنعتی استفاده شود. اما حتما باید در میان این عکس‌ها، تصاویر تصادفی هم بگنجانید،‌ چون ممکن است این نوع تصاویر، جرقه‌ی مبتکرانه‌ترین راه‌حل‌ها باشند.

۶. استوری‌بورد

ممکن است قبلا در مورد کاربرد این تکنیک در سینما مطالبی شنیده باشید. نقش استوری‌بورد در ایده پردازی هم تفاوت چندانی با کاربرد آن در سینما ندارد؛ یعنی قرار است به کمک آن، داستانِ تصویری برای رسیدن به ایده‌ی مطلوب را خلق کنیم. استوری‌بوردها به افراد خلاق امکان می‌دهند تا اطلاعاتی را که در طول تحقیق به دست آورده‌اند به دیگران ارائه دهند. برای استفاده از این تکنیک،‌ باید مراحل و اطلاعات مختلفِ مربوط به هر ایده را روی برگه‌ها یا کارت‌های جداگانه‌ای نمایش دهید و آنها را روی تخته،‌ پنل یا هر سطح دیگری که می‌‌پسندید در کنار هم قرار دهید. همینطور ممکن است به جای استفاده از کارت، صِرفا به کشیدن قاب و کادری اکتفا کنید. مهم این است که تصاویر قابل درک، روابط بین ایده‌های مختلف کاملا مشخص و برای بیننده قابل فهم باشند. چیزی شبیه به این:

A10P15-min

 

۷. نقش‌بازی

بله، درست خواندید،‌ نقش‌بازی! در این روش ایده را «بازی» می‌کنیم. در این روش، هر یک از افراد، نقشِ یکی از اعضا یا اجزای دخیل در ایده را برعهده می‌گیرد و درست مثل یک تئاتر آن نقش را بازی می‌کند؛ هم فال است و هم تماشا. هم لذت می‌برید و هم افراد از لاک دفاعی بیرون می‌آیند و ذهن‌شان بازتر می‌شود. این کار باعث می‌شود،‌ تا هر لحظه انتظار ایده‌ی محشری را داشته باشید.

۸. تحلیل ریخت‌شناسی

A10P16-min

 

این تکنیک از شناخت ساختاری جنبه‌های مختلف مسئله و مطالعه‌ی روابط بین آنها استفاده می‌کند. مثلا فرض کنید مسئله، تهیه‌ی تی‌شرت باشد. در اینجا سه جنبه‌ی مهم داریم: جنس،‌ رنگ،‌ سایز. هرکدام از این ابعاد، در حالت معمولی، ممکن است چند حالت یا خصیصه داشته باشند. مثلا ممکن است تی‌شرت‌ها در ۳ رنگ آبی، سبز و قرمز موجود باشند. حالا با فرض اینکه ۴ جنس مختلف و ۳ سایز داشته باشیم،‌ ۳×۴×۳ ترکیب مختلف برای چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر خواهد بود. برای پیشرفت کار، ممکن است به این نتیجه برسیم که باید یکی از این ویژگی‌ها را تغییر داد یا ترکیب‌های جدیدی به وجود آورد.

۹. پیوندهای اجباری

این یک تکنیک بسیار ساده است: ایده‌های کاملا متفاوت را به هم ربط می‌دهیم تا یک ایده‌ی جدید به دست بیاوریم. شاید نتیجه‌ی کار خیلی منحصربفرد و خاص نباشد، اما معمولا جالب و هیجان‌انگیز است. خیلی از محصولاتی که امروز از آنها استفاده می‌کنیم، نتیجه‌ی پیوندهای اجباری هستند. مثلا،‌ ساعتی که ماشین‌حساب هم هست؛ کفشی که چراغ می‌زند؛ ناخن‌گیری که دربازکن هم دارد و غیره. کمتر پیش می‌آید که نتیجه‌ی این روش به کشف‌های جدید یا محصولات انقلابی منجر شود اما معمولا محصولات به دست آمده، بازار خوبی دارند.

۱۰. رویاپردازی

A10P18

 

با اینکه خیلی‌ها قبول ندارند،‌ اما رؤیاپردازی یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به ایده‌های عالی است. خود کلمه‌ی «رؤیاپردازی» اجازه می‌دهد، خیلی راحت و بازیگوشانه فکر کنیم. با این روش، رابطه‌ای عاطفی بین فرد و مسئله برقرار می‌شود که دستیابی به ایده‌ای فوق‌العاده را آسان می‌کند. وقتی در زمینه‌ی ایده پردازی از رؤیاپردازی حرف می‌زنیم، منظور خیال‌بافیِ مفید در راستای یک هدف مشخص است. خیلی از مخترعان از همین رؤیاپردازی به ایده‌های ناب رسیده‌اند. بهترین مثالش؟ اختراع هواپیما! اگر برادران رایت به رؤیایشان اجازه‌ی پرواز نداده بودند،‌ انسان‌ها هنوز گاری‌سوار بودند!

 

۱۱. افکارنویسی

این روش هم خیلی ساده است. از شرکت‌کنندگان بخواهید به جای اعلامِ ایده‌هایشان، آنها را بنویسند. چند دقیقه‌ای برای این کار وقت در نظر بگیرید و بعد هرکس باید نوشته‌هایش را به فرد دیگری بدهد. این فرد، نوشته را می‌‌خواند و خودش هم به آنها چندتایی اضافه می‌کند. دوباره بعد از چند دقیقه برگه‌ها رد و بدل می‌شوند. بعد از مثلا ۱۵ دقیقه‌، یک نفر برگه‌ها را جمع می‌کند و در همان جلسه، درباره‌ی آنها بحث می‌کنید.

۱۲. تفکر معکوس

A10P19

 

از خود کلمه‌ی «تفکر معکوس» معلوم است که این روش با روش‌های منطقی و عادی فرق دارد. یعنی، به جای فکر کردن درباره‌ی مسئله باید به ایده‌های مخالف فکر کنیم! مثلا به جای «چطور دنبال‌کننده‌هایم را بیشتر کنم؟»،‌ مسئله‌ی «چطور کاری کنم که اصلا هیچ دنبال‌کننده‌ای نداشته باشم؟»‌ را حل کنید! خواهید دید که برای بیشتر افراد ایده پردازی منفی ساده‌تر است چون بیشتر حال می‌دهد! اما زیاد هم وقت‌تان را سر تفکر معکوس نگذارید. ۱۰-۱۵ ایده‌ی معکوس، کافی است. بعد از پایان جلسه، هم می‌توانید همچنان در همان فضایِ معکوس به ایده پردازی ادامه دهید و هم، می‌توانید برای محکم‌کاری، دوباره مسئله را معکوس کنید. مثلا «من دیگر هیچ‌کدام از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعیم را به روز نمی‌کنم» به «از حالا به بعد همیشه اکانت‌هایم را در تمام شبکه‌های اجتماعی به روز نگه می‌دارم» تغییر می‌کند.

۱۳. زیر سئوال بردن مفروضات

در بیشتر کسب‌وکارها اصولی نانوشته اما تأثیرگذار وجود دارد که همه برای انجام کارها به این اصول مراجعه می‌کنند. متأسفانه، کسی هم متوجه نیست که زیرسئوال بردن این مفروضات در هر قدم، یعنی باز کردن در به روی ایده‌ها و امکانات جدید!

ماتیمور درباره‌ی زیرسئوال بردن مفروضات می‌گوید: «شرکت‌کنندگان باید برای چالشِ خلاقانه چارچوبی درنظر بگیرند. بعد باید ۲۰ الی ۳۰ مفروض (چه صحیح و چه غلط) تهیه کنند. در قدم بعدی باید از میان آنها چند مفروض را انتخاب کرده و به عنوان محرکی برای خلق ایده‌ی جدید یا آغاز تفکر استفاده کنند.»

۱۴. معاشرت اجتماعی

اگر قرار باشد کارکنان فقط با همکاران و دوستان‌شان معاشرت داشته باشند،‌ بعد از مدتی یک بُعدی می‌شوند و تنها از یک زاویه به مسائل نگاه می‌کنند. پس به آنها امکان بدهید با افرادی در محیط‌های کاری دیگر معاشرت کنند، مثلا آنها را تشویق کنید تا در لینکدین عضو شده و درگفتگوهای سودمندِ آن شرکت کنند. این کار دیدگاه‌شان را به روز می‌کند و شاید به جرقه‌های ذهنیِ تازه منجر شود. معاشرت اجتماعی در حوزه‌ی ایده پردازی، ممکن است حتی به گفتگوهایی منجر شود که هیچ ارتباطی با مشکل موجود نداشته باشند.

۱۵. تشریک مساعی

collaboration-hands-720x320

 

همانطور که از عنوان پیداست، در تکنیک تشریک مساعی دو یا چند نفر دست در دست هم می‌دهند تا به هدف خاصی برسند. طراحان معمولا به این شکل عمل می‌کنند و به ایده‌های خلاقانه‌ی خود، در تشریک مساعی با سایرین و گروه همکاران، پر و بال می‌دهند.

اینکه باید از کدام تکنیک استفاده کنید را می‌توانید با در نظر گرفتن نوع مسئله‌ی مورد نظر، نگرش مدیران و کارکنان به موضوع و امکانات در دسترس، مشخص کنید. در هر صورت فراموش نکنید، هرچه فرآیند ایده پردازی آزادانه‌تر و «طبیعی‌تر» دنبال شود، ایده‌ی بهتری به دست خواهد آمد.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

روش های افزایش خلاقیت برای ایده یابی 

کاهش هزینه ها = افزایش خلاقیت = افزایش درآمد

همه ما زمان زیادی را صرف آموزش های مختلف میکنیم و قصد داریم در جهت پیشرفت خودمان قدم هایی را برداریم.  یکی از مهارت های مهم برای موفقیت در هر زمینه ای مهارت خلاقیت و ایده پردازی است . در این مقاله روش هایی برای افزایش خلاقیت به شما آموزش می دهیم . این توانایی بسیار مهم و حیاتی می باشد و در زمانی های بحرانی می تواند شما را از پس مشکلات رها کند. خلاقیت می تواند برای شما پولساز باشد و یا حتی در برخی موارد به شما در کم کردن هزینه ها کمک کند. یک فرد خلاق همیشه راه های متفاوتی برای پول در آوردن در ذهن خود دارد و همینطور برای حل معضلات خود راه حل های زیاد و گوناگونی دارند.
برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که خلاقیت یک مزیت خدادادی است و ما به هیچ وجه دخل و تصرفی در آن نداریم. از طرفی همه می گویند که برای شرکت های مدرن (و همینطور افرادی که در آن کار می کنند ) خلاقیت و نوآوری بسیار ارزشمند هستند. مشکل این است که چگونه می توانیم خلاقانه فکر کنیم و ایده های خوب برای پیشرفت مجموعه معرفی کنیم.  شما هر لحظه توانایی افزایش خلاقیت و قدرتمند سازی مهارت ایده پردازی خود را دارید. این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید تا به شما بگوییم که چطور ذهنتان را به یک کارخانه ایده سازی تبدیل  کنید.

۱- سه ” اگر ” برای خودتان بسازید

افزایش خلاقیت

افزایش خلاقیت

بسیاری از افراد خلاق و نو آور یک جسم / محصول / خدمت موجود را می یابند و سؤال های هوشمندانه ای را مطرح می کنند تا مفهوم آن را تغییر دهند و یا از آن موضوع / محصول / خدمت جدیدی بسازند. به طور مثال استیو جابز با ایده یک گوشی هوشمند شروع نکرد. او فقط تلفن همراه موجود را دریافت کرد و از یک سؤال بسیار ساده اما هوشمندانه شروع کرد : چگونه می توانیم آن را بهتر کنیم یا آن را تبدیل به بهترین کنیم ؟

بیایید رو راست باشیم ! هیچ دستورالعمل جهانی برای نوآوری وجود ندارد و هر فرد باید رویکرد خود را با توجه به تخصص، علاقه، نوع تفکر یا حتی نوع شرکت در آن، با موضوعغ درگیر شود. من به شما پیشنهاد میکنم برای ایجاد نوآوری در مسائل خود حداقل سه سوال با ” اگر ” برای خود ایجاد کنید و سپس به دنبال پاسخ آن‌ها بگردید. به طور مثال سوال های زیر از خود بپرسید : 


۱- چه اتفاقی می افتد اگر من آن را تغییر دهم (ارتباط شی / سیستم / اجتماعی و غیره)؟
۲- اگر میخواستم ۱۰ سال از آن استفاده کنم، چه چیزی را در مورد این شیء تغییر یا بهبود میداد؟
۳- اگر من یک سرمایه گذاری یک میلیارد تومانی برای بهبود آن داشته باشم، چه کاری انجام می‌دهم؟

این سوالات می‌توانند به ابزاری قدرتمند برای شما تبدیل شوند و باعث متفاوت فکر کردن و افزایش خلاقیت شما بشود. این نوع سوالات در نهایت به راه حل های عالی ختم می گردند.  کافیست مقداری زمان بگذارید و از این تکنیک استفاده کنید. 

.

.

۲- ترک عادت کنید!

عادت

بسیاری از ما با دیدن این تیتر یاد ضرب المثل خاصی می افتیم! مغز ما از میلیون ها نرون تشکیل شده است. نورون ها سلول های عصبی مغز ما هستند که با ایجاد ارتباط بین یک دیگر باعث انجام دادن کار توسط ما می گردند. (این موضوع در اینجا به سادگی هر چه تمام تر ارائه شده است). زمانی که ما کاری را به طور عادت انجام می دهیم، با توجه به شکل گیری قبلی این ارتباطات در مغز، این کار به ساده ترین و با کمترین میزان مصرف انرژی انجام  می شود. اما زمانی که کاری را به صورت غیر معمول انجام می دهید، نورون ها مجبور به برقراری ارتباط بین یکدیگر می شوند. این ارتباطات باعث ایجاد تجربیات جدید در مغز می شود و هر چه این ارتباطات بیشتر باشد احتمال افزایش خلاقیت و تولید ایده های جدید بیشتر است. برای تمرین می توانید در طول هفته این کار ها را انجام دهید:

شنبه ها : ساعت مچی خودتان را برعکس ببندید!
یکشنبه ها : با دست غیر معلول مسواک بزنید.
دوشنبه ها : به یک رادیوی خارجی گوش دهید و سعی کنید متوجه بشوید که چه می گوید.
سه شنبه ها : با دست مخالف صبحانه بخورید! 
چهار شنبه ها : یک موسیقی با سبکی جدید گوش دهید.
پنجشنبه ها : با دست غیر تخصصی یک نقاشی بکشید ( نگران خراب شدنش نباشید!!!).
جمعه ها : صبحانه را در فضایی جدید میل کنید. 

و هر کار دیگری از این نوع باعث ایجاتد ارتباطات جدیدی بین سلول های عصبی مغز می گردد و در نتیجه خلاقیت شما افزایش می یابد. 

.

۳- از هر دو نیمکره مغزتان استفاده کنید

نیمکره های مغز

brain side

مغز ما از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است . هر کدام از این نیمکره ها وظایفی را بر عهده دارند. ما به طور ناخواسته همیشه از یک طرف مغزمان استفاده می کنیم  . استفاده نصفه از توانایی مغز موجب عدم بُروز خلاقیت می گردد. مغز ما زمانی خلاقیتش شکوفا می گردد که ما بتوانیم از هر دو طرف مغز خودمان استفاده کنیم. درباره تقسیم بندی ها و عملکرد مغز قبل تر یک مقاله با عنوان ” راست مغز یا چپ مغز ، مسئله این است ! ( نیمکره های مغز ) “. از شما دعوت می کنم برای آشنایی بیشتر حتما این مقاله را مطالعه نمایید و یاد بگیرید چگونه باید از هر دو طرف مغر خودمان استفاده کنیم؟

 .

.

۴- با دفترچه ایده سازی تبدیل به کارخانه ایده پردازی شوید

دفترچه ایده

این یک تمرین فوق العاده برای تبدیل شدن به یک کارخانه ایده پردازی است. یک دفترچه تهیه کنید و هر روز خودتان را متعهد به نوشتن ۱۰ ایده در درون این دفترچه بکنید. فرقی ندارد در رابطه با چه موضوعی ایده می نویسید. از ایده ای برای حل مشکل لایه ازون تا ایده ای برای حل کوچکترین مشکل خود ، را بنویسید . این کار به شدت به افزایش خلاقیت شما کمک می کند. مغز شما عادت به ایده سازی می کند و به راحتی می تواند موارد را با یک دیگر ترکیب کند . ایده سازی به شدت به پولساز شدن ذهن شما کمک میکند. همین کار ساده که شاید در طول روز چند دقیقه از زمان شما را بگیرد اما به شدت به خلاق شدن شما کمک می کند.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

تکنیک توهم خلاق ، چیست؟ 

تکنیک توهم خلاق یکی از تکنیک های خلاقیت است که به ما کمک می کند به فراتر از آنچه با حواس خود درک می کنیم، برویم و خلاقیت خود را آشکار کنیم.

بررسی لغوی توهم خلاق

توهم خلاق ترجمه واژه انگلیسی Creative Illusion است.

در فرهنک لغت کلمه  Illusion ، خیال، وهم و اشتباه معنی شده ولی برای ترجمه فارسی روان ، توهم واژه بهتری هست.

و Creative هم به معنی خلاق و یا خلاقانه است.

 

 

تکنیک چرا ، چیست؟ و چه نقشی در آموزش و ارتباط با نوجوانان دارد.

واقعیت چیست؟

بسیاری از ما تصور می کنیم آنچه را که با حواس خود درک می کنیم واقعیت است.

در حالی که در بسیاری از مواقع حواس ما دچار خطا می شوند.

واقعیت و حواس پنج گانه

حواس ما از جمله: حس بینایی، حس شنوایی،‌حس بویایی، حس چشایی و لامسه و حتی حس ششم ما ، همگی دچار خطا می شوند.

اگر شما طوری دیگری فکر  می کنید بیایید باهم این فرضیه را آزمایش کنیم.

تکنیک توهم خلاق

در این تصویر همه خطوط موازی اند و فاصله آنها از هم نیز یکسان است و اما چیدمان و رنگ مربع ها باعث شده خطوط کج به نظر برسند.

تکنیک توهم خلاق

در این تصویر نیز یک تصویر دو بعدی و ثابت است اما رنگ بندی و چیدمان آن باعث شده متحرک به نظر برسد.

 

خطا دید همیشه جز مباحث مورد علاقه ما انسان ها بوده و هست.

امروزه هم به مدد تکنولوژی پیشرفته و حرفه ای تر هم شده

به طوری که اگر فیلم بالا را مشاهده نمی کردیم، به سختی می توانستیم باور کنیم که با یک تصویر مواجه هستیم. 

این قبیل خطاهای ادراکی محدود به خطای های بصری و چشم نیست.

گاهی در آنچه در اطرافمان هم اتفاق می افتد هم دچار خطا می شویم. فیلم زیر را ببینید…

 
 
 

 

تکنیک اسکمپر چیست؟

خطای ادراکی

گاهی در میان گفت و گو ها اضهار نظر ها و دچار این اشتباه می شویم که تصویر زیر از هر نوشته ای گویاتر است.

تکنیک توهم خلاق

 زمانی که راجع به موضوع مشترکی صحبت می کنیم اما با دو دیدگاه کاملا متفاوت و گاهی متضاد مواجه میشویم.

به نظر من برای اکثر بحث های این چنینی درست و غلط معنایی ندارد بلکه هرکس از یک بعد نگاه میکند در نتیجه نظرها متفاوت میشود.

انسان ذاتا دوست دارد همه مانند خودش فکر کنند به همین خاطر هم  ما کسانی را که مانند خودمان فکر می کنند را بیشتر دوست داریم.

می دانم شنیدن نظرهای مخالف با نظر خودمان درد دارد

اما این درد کمک می کند به آنچه تا به حال به آن توجه نکرده بودیم هم توجه کنیم و به دیدگاه جامع تری برسیم.

همین دیدگاه جامع یکی از فرزندان خلاقیت است

و زمانی به دنیا می آید که نظرات مخالف یا متفاوت را نظر خودمان را با آغوش باز بشنویم.

تکنیک توهم خلاق و این خطای های ادراکی

فهم اینکه آنچه با حواسمان درک می کنیم شاخص دقیقی برای اندازه گیری واقعیت نیست، اولین قدم برای تجربه واقعیت عینی است.

این فهم برای ذهن خلاق یک ضرورت است. 

کل تکنیک توهم خلاق در یک جمله :

فراتر از آنچه را که با حواست حس میکنی را تصور کن.

 شما باید فراتر از اطلاعاتی که حواس شما به شما می دهد بروید،و آنگاه جهان اطراف خود را ارزیابی کنید.

زمانی که مسائل را فراتر از ادارکات اولیه تصور کنید فعل و انفالاتی در مغر رخ می دهد

که جرقه ایده های خلاقانه را ایجاد می کند.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ارتباط خلاقیت و نوآوری

 —قبل از اینکه نوآوری داشته باشیم باید خلاقیت داشته باشیم وخلاقیت یک مهارت است که همه به طور نسبی از آن برخوردار هستند و توسعه آن در گرو راهنمایی و آموزش افراد از سوی والدین و معلمان و غیره می باشد. —خلاقیت می تواند به صورت تصاعدی و افزایشی باشد که طی گامهای کوتاه رو به جلو روی می دهد .نظیر تحقیقات بلند مدت که به اختراع واکسن فلج اطفال منجر شد. یا اینکه به صورت جهشی و ناگهانی رخ دهد مانند قابلیت های رایانه ای سیستم های مکینتاش. —حاصل تلاش خلاقیت علاوه بر محصول فیزیکی می تواند به صورت یک فکر ، ارتباط بین وقایع ، فرایند کارآمد تر و یا خدمات جدید باشد که هر کدام از اینها وقتی به صورت کامل اظهار شوند دارای ارزش هستند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مبلغ جوان می باشد.