یکی ازمشکلات زائران در شهرهای مذهبی واماکن متبرک ، عدم آشنایی با مراکز خدماتی  ونبود یک نقشه همراه جهت پیدا نمودن این مکانها می باشد.این مساله به ویژه زمانی که زائران نیاز مبرم به خدمات ضروری همچون مراکز درمان ، امورگمشدگان ،خدمات انتظامی و ...دارند بسیار احساس می شود ونیاز به ایده های که بتواند علاوه بر ارائه مسیرهای صحیح ودقیق به زائران،سهولت دسترسی را نیز داشته باشد یک دغدغه مهم به شمار می آمد که گروهی  جوان  باایده ی تولید اپلیکیشن  زائر،سعی در رفع آن نمودند.
 نرم‌افزارموبایلی  زائر در حوزه گردشگری مذهبی فعالیت می‌کند و تاکنون به بیش از یک میلیون نصب رسیده است. این محصول براساس نیاز کاربران به مکان‌یاب مذهبی طراحی و تولید شده است. اماکن زیارتی داخلی و خارج از ایران از جمله موقعیت جغرافیایی موجود در این محصول است. در این نرم‌افزار علاوه بر مسیر‌یابی و مکان‌یابی زیارتی، حاوی کتاب‌های مذهبی چون قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه است با قابلیت جست‌وجوی ویژه. اوقات شرعی و اذان از دیگر امکانات این نرم‌افزار است. زائر در حال حاضر بیش از ۲۰۰هزار نصب فعال را تجربه کرده است. بنابر گفته‌های مدیر محصول این نرم‌افزار، نصب این نرم‌افزار به بیش از یک میلیون بار هم رسیده که فعلا ۲۰۰هزار نصب فعال است. نرم‌افزار زائر به گونه‌ای طراحی و تولید شده که علاوه‌بر‌اینکه اوقات شرعی را به افراد اعلام می‌کند و حاوی کتب مذهبی شیعه است، دسترسی به هر مکان زیارتی را بر هرکسی که در هر لحظه‌ای قصد زیارت می‌کند، فراهم کرده‌ و این برای همه روزهای سال است و مختص یک دوره خاص نیست. 
لازم به ذکر است این محصول  در همه اپ استورها و برای آندروید و آی‌او‌اس در دسترس قرار گرفته است.  اپلیکیشن زائر توسط مجموعه دانش بنیان زمانک متشکل از دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی ارائه شده است ومدیر این محصول بیژن لطفی می باشد.

مهدی ابراهیمی‌مجد،۳۰‌ساله است و مکانیک خوانده در دانشگاه علوم و تحقیقات. با چند نفر از دوستان دبیرستانش، اواسط سال ۹۴، خواسته‌اند فعالیتی مذهبی، اجتماعی و انسانی انجام دهند. مشورت‌های زیادی می‌کنند‌ تا اینکه به این نتیجه می‌رسند که کسب‌وکاری ‌با موضوع جمع‌سپاری مالی راه بیندازند. اواخر سال ۹۵ «بانی‌لینک» را به‌عنوان نام این کسب‌وکار انتخاب کرد‌ه و برای آماده‌سازی بسترهای اولیه‌اش اقدام می‌کنند. شهریور ۹۶ آغاز کار است و سرمایه اولیه‌اش هم به صورت جمع‌سپاری مالی تهیه می‌شود. مهدی می‌گوید: «با بررسی‌هایی که انجام دادیم، میزان سرمایه مورد نیازمان ۶۷ میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود که این سرمایه هم به صورت جمع‌سپاری مالی انجام شد.» 
بانی‌لینک بعد از گذشت حدود ۸ ماه از آغاز فعالیتش، بیش از ۲۵ پروژه موفق انجام داده که بین ۲۰۰ هزار تا ۶‌میلیون تومان ارزش داشته‌اند؛ از اشتغالزایی در مناطق محروم گرفته تا تهیه غذا یا پرداخت هزینه حضور مداح در یک هیئت. تیم بانی‌لینک پنج‌نفره است که هیچ‌کدام حقوق‌بگیر نیستند. بانی‌لینک، غیرانتفاعی و غیرتجاری است و همه داوطلبانه برای بانی‌لینک کار می‌کنند و هر پروژه‌ای که موفق می‌شود، ۵ درصد به بانی‌لینک به خاطر هزینه‌هایش می‌رسد. اگر پروژه‌ای موفق نباشد، هزینه‌ها به بانی‌ها برمی‌گردد. ابراهیمی‌مجد می‌گوید: «کمک‌هایی که می‌شود بین هزار تا یک میلیون تومان است و ما در بانی‌لینک به دنبال بانی‌های کوچک هستیم چون تعداد زیاد بانی‌های کوچک بهتر از چند بانی بزرگ و محدود است.» الان تقریبا ۹۵۰ نفر بانی روی بانی‌لینک حضور دارند. هر کسی با هر بضاعت مالی می‌تواند در انجام کارهای خیر و فرهنگی و مذهبی سهیم شود. 

مدیر گروه تبلیغی مصباح الهدی گفت:

ماشین نماز مجهز به تمام امکانات اجرای یک برنامه تبلیغی

به گزارش خبرنگار بلاغ، در حاشیه نشست انتقال تجارب گروه های تبلیغی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که به همت اداره گروه های تبلیغی برگزارشد، اولین ماشین نماز کشور و صحنه نمایش همراه سفیر هدایت در مقابل ساختمان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای ساعاتی به نمایش درآمد و نحوه تبلیغ با آن توضیح داده شد.
به همین مناسبت حجت الاسلام و المسلمین علی احدی مدیر گروه تبلیغی مصباح الهدی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، به توضیحاتی در مورد ماشین نماز و تبلیغ در مکان های عمومی پرداخت که در ادامه می خوانیم.

* ویژگی های بخصوص این ماشین چه می باشد که آن را ملقب به ماشین نماز و سفیر هدایت نموده است؟

این ماشین، اولین ماشین نماز کشور و ماشین سفیر هدایت موسسه مصباح الهدی می باشد که مجهز به امکانات متفاوتی به منظور انجام فعالیت های تبلیغی شده است.
از جمله ویژگی های این ماشین می توان به:

وجود وضو خانه و ایستگاه صلواتی:
که در مکان هایی که وضوخانه یا آب ندارد استفاده می شود، این وضو خانه و ایستگاه صلواتی طرف راست کامیون قرار گرفته است و موقع اجرای برنامه اصلا دیده نمی شود، به همین خاطر این ماشین، ماشین نماز لقب گرفته است که در اجلاس سراسری نماز هم مورد تجلیل قرار گرفت.

سن سیار:
این ماشین دارای یک سن سیار بزرگ به ابعاد ۷و نیم در ۴ متر (مجموعا ۳۰ متر) می باشد که وقتی باز می شود اصلا از روبرو کسی نمی تواند تشخیص بدهد که این کامیون است، ارتفاع سن خیلی بالاست به صورتی که اگر با سن های دیگر که با ابزارهای مختلف مانند داربست درست می شود مقایسه کنیم واقعا زیبایی و کارآییش قابل مقایسه نیست.

سینمای سیار:
ماشین سفیر هدایت دارای یک تلویزیون بزرگ شهری با کیفیت بالا می باشد که آن را تبدیل به سینمای سیار می کند که برای اجرای برنامه هایی چند رسانه ای مانند پرده خوانی و غیره کارایی فوق العاده ای دارد.

سیستم صوتی دایناکورد:
همچنین مجهز به سیستم صوتی بسیار بیشرفته و حرفه ای به نام دایناکرود می باشد، به صورتی که برای اجرای برنامه های دیگر نیاز به سیستم صوتی دیگری نیست.

اتاق فرمان:
ویژگی دیگر این ماشین اتاق فرمان آن می باشد که دارای قابلیت هایی خوبی است به صورتی که حتی قابلیت تدوین و پخش تصویر زنده را نیز دارد.

وسایل پذیرایی:
این ماشین ۳۰۰ صندلی و همه امکانات دیگری که برای اجرای یک برنامه لازم است اعم از سیستم صوتی و تصویری و صندلی و بنر و غیره را داخل خودش جای می دهد و برای حمل آنها نیاز به وسیله دیگری نمی باشد.
ویژگی های فوق این ماشین را تبدیل به ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ کرده است که در فضای عمومی برنامه هایی را پوشش می دهد که واقعا مدلهای دیگر نمی توانند پوشش دهند.

* تا به حال در چه مکانهایی و برای تبلیغ چه موضوعاتی از این ماشین استفاده شده است و آیا کارایی لازم را داشته؟

در مکان های مختلفی مانند پارک ها، فضاهای عمومی، سواحل و موضوعات مختلف مانند نماز، شهدای مدافع حرم، اعتیاد، طلاق و کاهش دیگر آسیب های اجتماعی و به شیوه های مختلف مانند سخنرانی، پرده خوانی، روایت گری و غیره از این ماشین استفاده شده است که برخی در مناطق شهری و برخی روستایی بوده با توجه به هین تنوع شیوه ها، موضوعات و مکانها می توان گفت که قابلیت و کارآیی لازم را از خود نشان داده است.

* با توجه به اینکه برنامه های شما غالبا در فضاهای عمومی برگزار می شود، معمولا چه تعداد مخاطب از این برنامه ها استفاده می نماید؟

مخاطبین برنامه معمولا بالای۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ نفر می باشد به صورتی که اصلا در برنامه های مختلف زیر هزار نفر مخاطب نداشتیم.

* هدفتان از تبلیغ در اماکن عمومی چه می باشد؟

در مرحله اول ما طلبه ایم و وظیفه اصلی ما تبلیغ دین به مردم و پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی می باشد بنابراین باید ببینیم امروزه مردم بیشتر در کجا حضور دارند و بیشتر ناهنجاری ها و آسیبهای اجتماعی کجا هستند و برای آنجا برنامه ریزی کنیم؛ ما دریافتیم که مکانهای عمومی مانند پارک ها و سواحل دریاها بزنگاه بسیاری از آسیب های اجتماعی است و می توانیم با تبلیغ در این محل ها مخاطبان بیشتری را پوشش بدهیم، بنابراین وظیفه خودمان را تبلیغ در این مکان ها دیدیم در ادامه هم تاکید مقام معظم رهبری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی موجب شده است که ما این موضوع را جدیتر بگیریم.

 

برگزاری نمایشگاههای مذهبی بااستفادازایده های  نو در تولید یا استفاده از ابزارهای جدید ،یک  روش مناسب جهت ارائه ارزشهای اسلامی است که توسط یک گروه تبلیغی صورت گرفته است.
 حجت الاسلام خوئینی مدیرگروه تبلیغی رشد به بیان مباحث مرتبط با برپایی نمایشگاه از جمله زمین مناسب جهت برپایی، نیروهای مورد نیاز، نحوه برپا نمودن غرفه ها و طراحی نقشه قبل از اقدام به ساخت نمایشگاه پرداخت، که خلاصه ای از آن را در ادامه می خوانیم:

* مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه:

نمایشگاه باید در زمینی حدود ۱ الی ۲ هزار متر مربع برپا گردد، اما در ابتدای کار می توان آن را در حدود مساحت ۵۰۰ متر نیز برپا نمود، که می توان با شناسایی زمین های مناسب و رایزنی با صاحبان آنها زمین را در اختیار گرفت چرا که مردم خود مشتاق خدمت به حضزت زهرا سلام الله علیه می باشند.

* غرفه های اصلی:

مواردی که بایستی در مورد غرفه ها در نظر گرفت، بر پایی سه غرفه اصلی مسجد پیامبر صلوات الله علیه، خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و قبرستان بقیع می باشد که داستان های بسیاری در دل خود دارند و درس های زیادی می توان از طریق آنها انتقال نمود مانند: درس بندگی، درس دفاع از ولایت، احترام اهل بیت نزد حضرت پیامبر صلوات الله علیه، انفاق و ....

* نیرو های مورد نیاز:

در مورد نیرو های مورد استفاده در ساخت غرفه ها و دیوارها باید توجه نمود که کار را به بنایی با تجربه سپرد چرا که ضمن نازک بودن دیوارها باید صاف نیز باشند تا در طول برپایی نمایشگاه مشکلی ایجاد نشود.
همچنین نیرو هایی که باید در طول برپایی نمایشگاه در نظر گرفت، برای نمایشگاه های کوچک دو نیروی انتظامات و نیروی راوی می باشد، ولی برای نمایشگاه های ۱ هزار متر به بالا باید نیروی خادم نیز در نظر گرفته شود.

* طراحی نقشه قبل از ساخت:

حتما باید قبل از برپایی نمایشگاه نقشه کامل آن آماده شده باشد تا بعد از خالی کردن مصالح مشغول به کار شد، نکته با اهمیت در طراحی نقشه کلی نمایشگاه توجه به موقعیت واقعی غرفه های ایجاد شده طبق نقل تاریخ و توجه به بافت روستایی آن می باشد.

* غرفه های فرعی:

 باید توجه نمود که تاریخ زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها پر است از اتفاقات درس آموز که می توان در کنار غرفه های اصلی  غرفه های فرعی نیز جهت انتقال آنها در نظر گرفت؛ علاوه بر آنها غرفه های مرسومی نیز مانند غرفه های نقاشی، درس هایی که گرفتم، مشاوره و غیره نیز ایجاد نمود.

* فضا سازی نمایشگاه:

برای نشان دادن منظره های مختلفی می توان از قبل طرح هایی مانند: آرد کردن گندم توسط حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خواباندن بچه توسط فضه (کنیز حضرت)، انفاق کردن طعام سه روز پیاپی، مسلمان شدن مرد یهودی هنگامی که دید حضرت علی علیه السلام را به زور برای بیعت می برند و ... را در اندازه های واقعی آماده نمود و آنها را به مراجعه کنندگان توضیح داد.

لطفاً از سابقه گروه  تبلیغی اکسیر بگویید.

گروه اکسیر در سال 88  زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاسیس شد. اما این گروه پیش از این و  از سال 86  و  از یک کمپ ترک اعتیاد کار تبلیغ را شروع کرد ه بود. کمپ ها فضای مناسبی برای تبلیغ هستند

گروه اکسیر در سال 88  زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاسیس شد. اما این گروه پیش از این و  از سال 86  و  از یک کمپ ترک اعتیاد کار تبلیغ را شروع کرد ه بود. کمپ ها فضای مناسبی برای تبلیغ هستند،  چهل پنجاه تا جوان آماده و بیست و چهار ساعت در اختیار و این  بهترین فرصت برای مبلغ بود. اولین بار من وقتی وارد این فضا شدم هر روز  به کمپ می رفتم . گاهی وقت ها شب ها تا نیمه شب آنجا می ماندم این کار را در قم و تهران ادامه دادیم و گروهی را راه انداختیم که اسم آن اکسیر شد . الان  چندین سال است که با  کمپ های ترک اعتیاد قم، تهران، البرز، استان مرکزی  و چهارمحال و بختیاری ارتباط خوبی  داریم، هدف ما ورود مبلغین به عرصه اسیب های اجتماعی است.  

ما اعتقاد داریم که باورهای دینی به معتاد در ترک عادت های غلط او کمک می کند . از همین روست که  پنج سال بهبود یافتگان اعتیاد را  به اردوی راهیان نور بردیم

- پس شما نگاه خاصی به فرایند ترک اعتیاد دارید؟

بله. ما اعتقاد داریم که باورهای دینی به معتاد در ترک عادت های غلط او کمک می کند . از همین روست که  پنج سال بهبود یافتگان اعتیاد را  به اردوی راهیان نور بردیم که یک مستندی از این ساخته شد به نام ایستگاه شاهرخ. همانگونه که می دانید شاهرخ ضرغام یکی از فرمانده های اول جنگ بود که با منش خاص خود با عراقی ها می جنگید. شاهرخ خود از ادم های لوطی مسلک تهران بود و گروهی هم که او تاسیس کرده بود ودر خرمشهر می جنگید ادم هایی از این دسته بودند. گروهی که به دسته ادمخواران معروف شده بود و خیلی هم باعث ترس و هراس عراقی ها شده بود. شاهرخ ضرغام در اوج تلاش برای ازادی خرمشهر به شهادت رسید . بسیاری از اعضای گروه او نیز به فیض شهادت نائل شدند.

- و به نظر شما از این معارف اسلامی و دینی باید در روند ترک اعتیاد یاری جست

بله. همینطور است اما متاسفانه ما از این مساله غفلت کرده ایم.  الان درمان ها و روشهای ترک اعتیاد زیاد است  و در هر روش درمانی بخش عمده ای از درمان به عهده روش های معنوی است. اما بسیاری اوقات این روش های معنوی مبتنی بر فطرت فرد نیست.  گاهی  این روش ها برامده از عرفان های نوظهور است  یا برامده از فرهنگ مسیحی است. یعنی چیزی که با فرهنگ ما متفاوت است. به عنوان مثال مکانیزم اعتراف در ساختار NA از فرهنگ مسیحیت اخذ شده است.  اما وقتی که فرد معتاد به اردوی راهیان نور می رود و  در این وادی چیزی را می بیند که منطبق با فطرت او است، در او تاثیر ماندگاری خواهد داشت. از همین روست که ما بر الگوسازی از شاهرخ ضرغام و رسول ترک تاکید می کنیم.  

صفاتی که بسیار روی آن تاکید می کنیم بخشندگی و احسان خدا و بخصوص عبارتی است که خدا را اینگونه خطاب می کند: یا مبدّل السیئات بالحسنات،  خدایی که انقدر بخشنده و کریم است که می تواند همه بدی ها را به خوبی تبدیل کند.

- شاید یکی از دلایل نبود گزاره های دینی در چنین خانواده ای به علت روش های ناکارامد تبلیغی باشد.  ما هر سال شاهد تکاپو و فعالیت بسیاری از طرف روحانیون و طلاب در عرصه تبلیغ هستیم. اما در این خانواده که به شدت هم به معارف دینی نیاز دارد ما اثری از حضور مبلغ نمی بینیم.  اگر بخواهیم این فضا را با فضای مبلغین مسیحی مقایسه کنیم متوجه یک تفاوت فاحش می شویم. از قرن هجدم مبلغین مسیحی در قالب پزشک، دانشمند و معلم به مناطق کمتر توسعه یافته و ملل محروم جهان مسافرت می کردند و سعی می کردند نه با خطابه و موعظه بلکه با ارائه خدمات اجتماعی با توده مردم ارتباط داشته باشند. این مبلغین مسیحی در خود ایران هم در زمان صفویه و خصوصا قاجار بسیار فعال بودند. مدرسه های بسیاری توسط راهیه ها و کشیش های مسیحی تاسیس گردید و همچنین درمانگاههای متعددی نیز ایجاد شد. این یک روش نوین تبلیغاتی بود و اگر دقت بکنید این روش باعث گسترش مسیحیت در سطحی وسیع در جهان شد.

رنجبربله . متاسفانه ما در عرصه تبلیغ به اندازه کافی چالاکی و چابکی نشان نداده ایم. اما اینک در دوره ای هستیم که باید تلاش بیشتری انجام بدهیم. اعتیاد یک پدیده دوران مدرن است که ریشه در یک ساختار روابط انسانی دارد. طبعا فرد معتاد در تعامل با مناسبات اجتماعی دچار مشکل است. او در نحوه ورود به چرخه اقتصاد ناکارامد است. او در ایجاد رابطه سالم دچار مشکل است. همه این مسائل حاصل دوران مدرن است. در چنین شرایطی باید به دنبال راه های نوین تبلیغ بود. یکی از این راهها ورود مبلغین به عرصه اسیب های اجتماعی است که به امید خدا قدم های مناسبی در این راه برداشته شده است.

- شما در  کمپ چه نوع ارتباطی را با معتاد برقرار می کنید و  چه نوع رابطه ای را با خانواده فرد معتاد برقرار می کنید که می توانید ان را به حد یک رابطه موثر برسانید. با توجه به این نکته که  این افراد معمولا زیرساخت های مذهبی  و تجربه های معنوی قابل اعتنایی ندارند، شما از چه نکته هایی شروع می کنید که باعث می شود  یک معتاد امیدوار به زندگی بشود و بینش و نگاهش را به خودش و به دنیای پیرامونش تغییر بدهد...

- در بحث صفات خدا بر چه نکاتی تاکید می کنید؟

توحیدی منش: صفاتی که بسیار روی آن تاکید می کنیم بخشندگی و احسان خدا و بخصوص عبارتی است که خدا را اینگونه خطاب می کند: یا مبدّل السیئات بالحسنات،  خدایی که انقدر بخشنده و کریم است که می تواند همه بدی ها را به خوبی تبدیل کند.  یک ادمی که گرفتار اعتیاد شدید می شود مستعد انجام فعل های ناشایست بسیاری است . او هم با فطرت خودش نادرستی  این افعال را تشخیص میدهد. معتاد برای تهیه پول مواد خود دست به هرکاری می زند و این تنها یک بخش کوچک ماجراست. معتاد محصول یک ضعف است یک ضعف در حمایت شدن و یا حمایت کردن. او وارد نظامی از رفتارهایی می شود که تک تک انها می تواند از لحاظ شرعی ناپسند و ممنوع باشد. او وارد نظامی از ارتباطات می شود که در ان هنجارهای متفاوت و ناسالمی تسلط دارد. او از مسیر عادی زندگی خارج می شود و به سمت قهقرا کشیده می شود. معمولا این ادم ها از مکانیزم منع درونی قدرتمندی هم برخوردار نیستند. پس نتیجه کار مشخص است.

- بله اتفاقا در توصیف اعتیاد معمولا از  عبارت چرخه معیوب مصرف استفاده می کنند. یعنی معتاد به خاطر احساس نارضایتی از خود یا جامعه به سمت مصرف مواد می رود اما همین مصرف مواد این احساس ناخرسندی را تقویت می کند و نتیجه ان مصرف روزافزون مواد مخدر می شود.

ما هنوز مقوله اعتیاد را نه در عرصه مدیریت و نه در عرصه رسانه جدی نگرفته ایم. موقله ترک اعتیاد برای ما هنوز یک دغدغه نشده است. در بسیاری از فیلم ها تصویر ابتدایی و کودکانه ای از اعتیاد ارائه می شود. در عرصه مدیریت هم همین است. بسیاری از کمیسیون ها و جلسات نه برآمده از درک یک ضرورت اجتماعی که بیشتر به خاطر مناسبات سازمانی است.

 رنجبر: بله. تصور کنید که همین وضعیت می تواند در مورد رابطه فرد با خداوند هم شکل بگیرد. او از خدا دور می شود و همین احساس دورشدن از خدا او را به سمت قهقرا می کشاند و باز از خدا دورتر می شود. اولین نیاز این ادم احساس ارتباط با خداست. و اینجاست که صفات خدا به کار می اید. تصور کنید وقتی که به این فرد گفته می شود که خدا می تواند همه سیئات تو را به حسنات تبدیل کند ، چه احساسی تجربه می کند. از همین روست که برخی از این افراد این حرف را باور نمی کنند و احساس می کنند که این یک وعده توخالی است که از طرف مبلغ به او داده می شود. جالب است بدانید که ما دقیقا با چنین خانواده ای اشنایی داریم. خانواده ای  با دو برادر معتاد و یک خواهر فداکار. خوشبختانه و به لطف خدا وضعیت برادرها بسیار بهتر شده است. همین امروز یکی از این برادرها به من پیامک داد و می پرسید که چگونه باید وضو بگیرد و این نکته خود موید یک انتقاد اساسی به فیلم است. در این فیلم امیدی به تغییر وجود ندارد.

لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. 

اینجانب محمد علی طهرانچی دارای مدرک لیسانس نرم افزار از دانشگاه آزاد مشهد، یکی از موسسین ، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پیشگامان موج تلفن همراه هستم.

اولین محصولی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون می دی؟

تقویم شیعه ویژه تلفن همراه به زبان جاوا در سال 86 که در دومین جشنواره رسانه های دیجیتال خوش درخشید.

 نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار

 خوشبختانه نزدیک به 90% محصولاتی که در این 8 سال، این شرکت در حوزه تلفن همراه تولید کرد، صاحب توفیقات مختلفی شدند که باعث می شه خیلی سخت موفق ترین محصول را  انتخاب کنم اما با توجه به استقبالی که کاربران عزیز از محصول بادصبا کردند و عنایت و حمایت ویژه ای که در عمر 5 یا 6 ساله این محصول توسط مردم صورت گرفت، میتونم بگم که مردم اعلام می کنند بادصبا!

تقویم بادصبا جزء اولین تقویم های تلفن همراه بوده که از امکانات و جایگاه بسیار خوبی در بین کاربران برخوردار می باشد. تعداد مخاطبان و کاربران این نرم افزار بیش از 000/000/2 نفر است که در مقایسه با نرم افزارهای مشابه از تعداد قابل توجهی کاربر و رشد روزانه حداقل 10000 نفر کاربر برخوردار می باشد. البته این آمار فقط مربوط به نسخه آندروید آن میباشد زیرا که این محصول نسخه J2ME نیز دارد که قبل از ظهور آندروید آمار خیره کننده ای را در آن زمان به خودش اختصاص داده بود.

بادصبا در نرم افزار کافه بازار با توجه به شاخص امتیازدهی کلیه کاربران ( بیش از 230 هزار کاربر) رتبه اول را در میان برنامه های فارسی و همچنین مذهبی دارا می باشد و در بزرگترین رویداد سالانه کافه بازار ( 5شنبه بازار ) نیز به عنوان محبوبترین و پرنصب ترین نرم افزار از آن تقدیر شد.

 کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟

سال 1386 با دو نفر دیگه غیر از خودم. در حال حاضر 10 نفر هستیم.

 آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟

100 درصد!

 کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟

حقیقتا از هر طراح و توسعه دهنده دیگری هم این سوال رو بپرسین پاسخ مشخصی دریافت نخواهید نمود چرا که هر تولید کننده ای تمامی تولیداتشو مثل فرزندانش دوست داره و فرق قائل نمی شه.

 آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟

شکست که نه اما تجربیات جالبی به واسطه بعضی از تصمیماتمون به ما تحمیل شد مثلا بعضی از محصولاتمون با اینکه توفیقات خوبی کسب کرده بودند شرایط ادامه توسعه را دارا نبودند که این امر نیز به مشارکت های بیرون تیم مرتبط میشد.  این موضوع درس خوبی برای شروع پروژه های بعدی شد!

 از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟

 در تولید که عمده آن با EClips  و Android Studio کد نویسی می گردد اما خیلی از نرم افزارهای کمکی هم در کنار آنها وجود دارد که کمک می کند.

در مدیریت پروژه ها هم MS Project و Jira  و Trello به کمک دوستان می آیند.

 از چه سخت افزاهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟

موبایل – PC – تبلت – لپ تاپ

 آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟

مطمئنا بوده اما درصدش نسبت به تصور خیلی از دوستان زیاد نبوده.

 در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟

در زمان شروع چون تعداد فعالین در ایران از تعداد انگشت های دست کمتر بود رسیدن به نقطه درآمد، زمان زیادی طول نکشید لذا درآمد از فعالیت های غیر مرتبط، ما رو تأمین می کرد و نیازی به حمایت نبود. 

 تنها رشد و مطالعه در زمینه های فنی برای موفقیت کفایت نمی کنه. باید در کنار مسائل فنی، مطالعه و بررسی پیرامون مابقی مسائل این شغل را داشته باشند اعم از مباحث مدیریتی ، اصول و اخلاق حرفه ای کار، مباحث مارکتینگ، مباحث مالی، اصول مربوط به استانداردهای یک قرارداد کاری، راهبری بعد از انتشار یک محصول و ...

 گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟

با توجه به تجربه ای که کسب کردیم می تونم بگم سهم بسزایی داره ولی فقط یکی از عوامل موفقیت یک پروژه هستش و نباید از مابقی موارد غافل شد.

نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ 

یکی از ارکان هر مدل تجارت، مارکتینگ هست و هر کسی که روال فروش رو تجربه کرده باشه تأثیر تبلیغات رو در فروش کاملا لمس کرده و این مسئله مختص IT نیست. بنده هم اگه به این مورد کم توجهی می کردم مسلما توفیقی نصیب این مجموعه نمی شد.

 اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟

ما در مجموع همونطور که عملکرد 8 سالمون نشون میده علاقه ای به تعدد محصول زیاد نداریم و پروژه هایی که شروع می ه معمولا یک افق چند ساله برای آنها دیده میشه که هر ساله مطابق با سناریو و یا برنامه قبلی اقدام به گشودن دروازه های بخشهای متنوع این محصولات می کنیم اما احتمال تولید محصول صحیفه سجادیه در سال 93 میرود.

 در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟

در جذب نیرو در ابتدا ثبات تیم در نظر گرفته میشه چرا که اضافه کردن نیرو به همان اندازه که می تواند سازنده باشد، میتواند مخرب هم باشد. سپس زاویه دید و نگاه متقاضی بررسی می شود و بعد مهارت آن و روحیه تیمی.

چه پيشنهادهايي براي افراد تازه كاري كه دوست دارن به عنوان يك توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن،داري؟

اول از همه تبریک می گم بخاطر حسن انتخاب مسیرشون اما در ادامه مهمترین چیزی که باید بدونن اینه که تنها رشد و مطالعه در زمینه های فنی برای موفقیت کفایت نمی کنه. باید در کنار مسائل فنی، مطالعه و بررسی پیرامون مابقی مسائل این شغل را داشته باشند اعم از مباحث مدیریتی ، اصول و اخلاق حرفه ای کار، مباحث مارکتینگ، مباحث مالی، اصول مربوط به استانداردهای یک قرارداد کاری، راهبری بعد از انتشار یک محصول و ... .

 آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟

در حال حاضر بدلیل ارتباطات گسترده جهانی و حضور اینترنت در لایه های عمقی تر خانواده ها، آینده این صنعت در ایران خیلی متاثر از آینده آن در دنیا می باشد و با توجه به روند حرکتی بسیار پر شتاب و مثبت این صنعت در دنیا باید گفت آینده فوق العاده ای در انتظارش هست.

در آخر هر حرفی که داری بگو.

در آخر باید بگم خیلی خوشحالم که یکی از فعالین این حوزه هستم و در یکی از حلقه های این اکو سیستم آینده دار در حال فعالیتم اما از خدا میخوام که تمامی نقش آفرینان این زنجیره و تمامی حلقه های آن ضمن توجه به نقش آفرینیشون در این اکو سیستم و تأثیری که نه تنها در حلقه خود بلکه بر روی دیگر حلقه های آن می گذارند، سعه صدر و احترام به همکار را سرلوحه کارشون قرار بدهند و بدونند که تو این صنعت رو به رشد، جا برای همه هست و نیازی به رقم زدن اتفاقات تلخ تو این فضا نیست و باید بدونیم چرخه حیات همه ما به حضور و بقای دیگر همکارانمون وابسته است پس دست به دست هم بدیم با حسن نیت به رشد این صنعت کمک کنیم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مبلغ جوان می باشد.